Kuntopiirejä keskivartalolle

Viime viikko oli hyvä treeniviikko. Harjoituksia tuli kaikkiaan yhdeksän. Kaksi alavartalon ja kaksi ylävartalon punttitreeniä, kolme keskivartalon lihaskuntopiiriä ja kaksi aerobista lenkkiä, joista ensimmäinen metsässä juoksuna ja kävelynä ja toinen maantiellä juosten.

Runsaat puoli tuntia kestävissä keskivartalon lihaskuntopiireissä tulee tehtyä runsaat neljäsataa toistoa ja päälle lankutukset. Lankussa olen hinannut vähitellen aikaa ylöspäin kymmenen kilon lisäpainolla. Viimeksi pääsin 2 minuuttiin ja 40 sekuntiin. Kymmenen kiloa takapuolen päällä tekee yllättävän ison vaikutuksen lankussa.

Kuhunkin kuntopiiriin olen valinnut neljä liikettä, jotka vaikuttavat eri puolille keskivartaloa. Joka treenissä on tietysti ainakin osittain eri liikkeet.

Lankutusten lisäksi hyviä kuntopiiriliikkeitä ovat vaikkapa selkäpenkki, kylkivääntö tangolla, voimapyörä, halonhakkaaja vastusnauhalla, erilaiset jalkojen nostot selinmakuulla, venäläinen twisti, selkäliikkeet matolla jne.

Kuntopiireihin päädyin, kun halusin tehostaa harjoittelua myös aerobisella puolella. Keskivartalon lihasten lisäksi keuhkot ja sydän saavat tehdä töitä tavallista enemmän. Palautuksia en näissä harjoituksissa pidä.

Todennäköisesti jatkossakin teen osan keskivartalon treeneistä kuntopiirityyppisesti. Kesällä niitä voi tehdä vaikka pihalla.

Edellisessä yläkropan treenissä muistui taas mieleen, että erilaisten ärsykkeiden antaminen keholle on tärkeää. Samoja liikkeitä tehdessä harjoittelu lakkaa vähitellen tuntumasta ja tuottamasta tulosta. Kun nyt viimeksi tein pitkästä aikaa ylivetoa, vipunostoa maaten ja kulmasoutua käsipainoilla, oli seurauksena pientä, nautinnollista lihaskipua. Huomasi siis tehneensä jotakin.

Uusia liikkeitä on hyvä kokeilla rauhassa, kun kesä lähestyy ja salit tyhjenevät. Tosin nyt näyttää siltä, että monella on alkanut viime hetken ”kesäksi kuntoon” -kampanja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot
RSS SSS.fi uutisia