Pientä edistystä

Viime viikolla tapahtui parikin edistysaskelta salilla. Itse asiassa yksi tavoitteistani täyttyi selvästi etuajassa.

Olin ajatellut, että pystyn lankuttamaan viisi minuuttia lähikuukausien aikana. Olen lisännyt lankutusaikaa vähitellen aina, kun treenaan keskikroppaa.

Viime maanantaina piti ohjelmani mukaan lankuttaa neljä minuuttia ja kymmenen sekuntia. Tuttuun tapaan parin minuutin jälkeen tuli jo mietittyä, että minuutin päästä on enää runsas minuutti jäljellä. Kaksi minuuttia kului kuitenkin aika nopeasti. Ajattelin, että lankutan vähän yli tavoitteeni. Melkein saman tien päätin, että rikon muutaman vuoden takaisen ennätykseni, joka oli neljä minuuttia ja 30 sekuntia.

Neljän ja puolen minuutin jälkeen tuska lihaksissa oli jo melko kova, mutta viiden minuutin haamuraja oli niin lähellä, että päätin antaa mennä vielä sinne asti. Lihastärinä alkoi olla rajua, kun viisi minuuttia tuli täyteen. Mietin, että kun jaksan vielä kymmenen sekuntia, niin tulos on tasan minuutin enemmän kuin piti. Uudeksi ennätykseksi kirjautui siis viisi minuuttia ja kymmenen sekuntia.

Nyt voisi jatkaa samaa linjaa ja koettaa seuraavaksi kuuden minuutin rajaa. Ei taida kuitenkaan olla järkeä pidentää lankutusta kovin suureksi osaksi harjoituskertaa. Ehkäpä seuraavaksi kokeilen saman rajan tekemistä vaikka kymmenen kilon levypaino takapuolen päällä.

Toinen edistysaskel tapahtui launtaina. Penkkipunnerruksen verryttelypainot tuntuivat sen verran kevyiltä, että lastasin tankoon ennätysraudat, 97,5 kiloa. Romut lähtivät nousemaan rinnalta ihan hyvin, ja niin sanottu kuollut kohta noin 15 senttiä rinnan yläpuolella ylittyi nipin napin. Siitä sitten tanko ylös.

Penkkituloksen kehittyminen on hidastunut huomattavasti. Syksyllä se parani noin kilon viikossa 92,5 kiloon saakka. Sen jälkeen 95:n tulos kesti saavuttaa jo pidempään, ja 95:stä 97,5:een meni melkein kolme kuukautta. Satanen saisi tulla vähän nopeammin.

Netistä löytyy hyviä videoita penkkituloksen parantamiseen. Esimerkiksi treeneissä laskuvaihetta hidastamalla tai tekemällä lyhyttä nostoa siinä kuolleen kohdan tuntumassa voi kuulemma saavuttaa hyviä tuloksia. Täytyypä koettaa niitä käytännössä, jotta pääsisin tästä tasannevaiheesta yli uudelle sataluvulle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot
RSS SSS.fi uutisia