Olisiko aika siirtyä digitaaliseen markkinointiin? – 5 tärppiä, miksi tehdä se jo tänään!

Oletko huomannut asiakkaasi ostokäyttäytymisen muuttuvan tai oletko huomannut, että olet itse huomaamattasi muuttanut käyttäytymistäsi? Digitalisaation johdosta ihmiset ovat aloittaneet etsimään tietoa täyttääkseen tarpeensa eri kanavista kuin ennen. Nykypäivänä tietokoneet ja mobiililaitteet näyttelevät suurta osaa ihmisten arkipäiväisessä elämässä. En haluaisi edes ajatella sitä tunti määrää päivässä, jonka käytän joko puhelimen tai tietokoneen ääressä. Jos kohtaan tarpeen etsiä tietoa jostain asiasta, on tietokone tai puhelin aina se ensimmäinen vaihtoehto.

Miksi siis digimarkkinointi tunnetaan vielä tänäkin päivänä ehkä jopa jonkinlaisena ”mörkönä”, vaikka digimarkkinointi on loppupeleissä erittäin helppo aloittaa? Tässä sinulle 5 tärppiä, joiden avulla huomaat digimarkkinoinnin hyvät puolet ja sen helppouden!

1. Edullisuus

Verrattuna moniin muihin kanaviin digitaalisuus antaa joustavuutta hinnoittelussa. SoMessa saat jo 5€ näkyvyyttä vs. televisiomainonta, jossa aloitetaan neuvottelut tonneissa. Tämä aspekti antaa helpon lähtökohdan tuotantoon. Et välttämättä tarvitse muuta kuin älylaitteen ja sanaisen arkkusi ja sinulla on mainos, joko kirjoitettuna tai video formaatissa.

2. Mitattavuus

Digitalisen markkinoinnin hienous on mitattavuudessa. pystyt tarkasti mittaamaan mitä olet rahallasi saanut. Näkyvyyden näet monien eri kanavien tiedoista helposti. Näin näet onko mainoksesi tavoittanut silmäparit. Pystyt myöskin mittaamaan mitä on tapahtunut sen jälkeen, kun kohderyhmäsi on nähnyt mainoksesi. Toisin sanoen näet mainoksesi vaikutuksen… Toiko se sivuille kävijöitäsi? Antoiko se sinulle ja yrityksellesi positiivista julkisuutta? Kolmas, sekä tärkein mitattavuus; konversoituuko mainoksesi myynniksi. Toisin sanoen saitko rahoillesi vastinetta! Näin ollen sinun ei tarvitse seuraavan kerran mainosta tehdessä miettiä oliko siitä mitään hyötyä, että löit fyrkkaa mainontaan!!!

3. Ekologisuus

Itse mietin usein, mitä haluan jättää itsestäni tulevaisuuden sukupolville. En ole keksinyt muuta vastausta kuin saman maailman kuin missä elän. Yritän elää ekologisesti ja ajatella tulevaisuutta, kuitenkaan postiluukussani ei lue ”ei mainoksia”! Miksi ei?

Digitaalinen markkinointi luo meille mahdollisuuden tämän toteuttamiseen, digitaalinen markkinointi helpottaa omaa elämäämme ja luo myös parempaa tulevaisuutta.

4. Kohdennus

Kun ostat mainospaikan, voit määrittää tarkkaan, kenelle haluat mainoksesi näyttää. Tämä vähentää markkinointikustannuksia ja taas toisaalta, kasvattaa näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaitten keskuudessa. Itse pidän tätä yhtenä tärkeimpänä digimarkkinoinnin plussapuolena. Kuka haluaisi kuluttaa markkinointibudjettiaan mainoksiin, jotka näkyvät ihmisille, jotka eivät ole edes kiinnostuneet ko. asiasta? Kohdentaminen on kaiken lisäksi helppoa; voit valita ikäryhmän, sukupuolen, intressin tai alueet, joille mainosta näytetään ja valita mainosta näytettävän

kiinnostuksen kohteiden mukaan (Facebook). Kuitenkin tiedät aika tarkkaan, millaisille ihmisille tuotteesi on suunniteltu, joten kohdentaminen ei todellakaan ole mikään taikatemppu!

5. Asiakkaasi on jo siellä!

Oletko ajatellut ketkä kaikki omistavat älylaitteen? Oma mummonikin käyttää sosiaalista mediaa, WhatsAppia jnejne… Otin tämän siksi esillä, ettei juuri ketään ei ole digitalisessa katvealueessa. Jokainen joka käyttää tietokonetta tai mobiililaitetta tulee näkemään mainoksesi ja parasta tässä on se, että näkyvyys ei mene ”hukkaan”. (ks. kohdentaminen)

Todennäköisesti edellä mainittujen tärppien jälkeen mieleesi nousi kysymys: entä B2B-myynti? No, kaikki edellä mainittu pätee myös siihen. Jos yrityksesi tarvitsee yhteistyökumppania, mistä lähdet sitä etsimään? Todennäköisesti lähdet ensin kyselemään tutuiltasi, olisiko heillä antaa suositteluja. Oletko miettinyt mistä suusta-suuhun mainonta on nykypäivänä saanut alkunsa? Erittäin todennäköisesti internetistä tai omakohtaisista kokemuksista, ja internetissä olevan digitaalisenmedian osuus vain kasvaa kasvamistaan!

Word-of-mouth has always been important. Today, it’s more important than ever because of the power of the internet.

-Joe Pulizzi & Newt Barret

Marjo-Riitta Reijonen, Teemu Vaara-aho & Elias Anttila

Osuuskunta Imperia Group

info@osuuskuntaimperia.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot
RSS SSS.fi uutisia