Juoksua ja uusia tavoitteita

Viime viikonloppuna olin paikassa, jossa ei ollut pääsyä salille. Niinpä tuli pitkästä aikaa juostua – jopa kolmena päivänä peräkkäin. Juoksin joka päivä reilun kympin.

Oli yllättävää, miten hyvin peruskestävyys on säilynyt, vaikka juoksu on jäänyt lajivalikoimasta lähes kokonaan. Joulukuussa juoksin vain kaksi lenkkiä, ja tammikuussa en ollut juossut vielä yhtään.

Nyt juoksin ensimmäisen lenkin niin, että keskelle tuli kahden kilometrin kovavauhtinen osuus. Siinä huomasi, että maksimikestävyys on heikentynyt selvästi.

Toisena päivänä juoksin tasavauhtisen ja kolmantena lenkin, jossa tein yhteensä 16 puolen minuutin kovaa vetoa puolen minuutin palautuksella. Sarjoja oli kolme (6+5+5), ja sarjojen välissä palauttelin kaksi kilometriä.

Varsinkin tasavauhtisella lenkillä tuntui, että toinen kymppi olisi mennyt vielä hyvin tuohon perään. Ehkä salilla tehty treeni pitää peruskestävyyttä yllä, kun se aiemmin on päässyt kehittymään. Ja tuleehan salillakin tehtyä lämmittelyssä ja loppuverryttelyissä hieman aerobista treeniä.

Punttipuolella pääsin tavoitteeseeni viime vuonna. Penkistä nousi 95 kiloa joulun jälkeen. Kun lähtötulos oli 75 kiloa, niin parannusta kertyi 20 kiloa loppukesän ja syksyn mittaan.

Viime vuoden liikuntamäärässä tapahtui selvää laskua. Liikuin 336 tuntia, eli lähes 40 tuntia vähemmän kuin edellisenä vuonna, mutta suunnilleen saman verran kuin vuonna 2014. Salilla näistä tunneista vierähti 148 ja juostessa 111. Juoksukilometrejä kertyi lähinnä alkuvuonna 1209. Paljon tunteja kului muussa sekalaisessa liikunnassa.

Tämän vuoden tavoitteet ovat vähän arpapeliä. Alussa tulokset kehittyvät nopeammin, joten tänä vuonna tulosparannukset eivät varmaankaan ole yhtä suuria salilla. Ehkäpä penkkiä 110 kiloa ja kyykkyä 160 kiloa vuoden loppuun mennessä? Toistoleuanvedossa tavoite olkoon 20 leukaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kommentit
Arkistot
RSS SSS.fi uutisia