Myynnin saappaissa

Meillä uusilla Salon BisnesAkatemian koulutusohjelmassa aloittaneilla bisnesstarttilaisilla, eli keltanokilla, on vastassa ensimmäinen kunnollinen myyntityö. Kyseisen tehtävän ohella pääsemme myös markkinoimaan tapahtumaa ja luomaan kontakteja, joka on allekirjoittaneelle uusi asia. Vihdoin on kyse toiminnasta, jota olemme odottaneet. Onhan meillä toki ollut itsemme profiloimisen harjoittelua jo runsaasti, jonka kautta myyntitaitomme ovat kehittyneet.

Haaste tuntuu tällä hetkellä sopivalta, olemmehan harjoitelleet myyntiä ja siihen liittyviä asioita jo muutaman kuukauden ajan. Myyntihaasteessa on myös mukana kilpailullinen elementti, joka motivoi menestymään. Parhaiten myynyt palkitaan, ja kukapa nyt ei haluaisi todistaa taitojaan opiskelijatovereille!

Mikä sitten on onnistunutta myyntiä? Lasketaanko se vain kylmästi sillä, kuka on euromääräisesti myynyt eniten? Vai onko se kykyä brändätä ja tuoda itseään esille? Väittäisin, että tässä vaiheessa opiskelua jälkimmäisellä on enemmän painoarvoa meille. Jokaisella on tästä huolimatta varmasti halu saada tehtävän aikana mahdollisimman paljon myytyä. Myyminen koetaan usein haastavaksi ja pakonomaiseksi. Jotkut ovat tehneet sitä enemmän, jotkut vähemmän. On olemassa luonnonlahjakkuuksia, mutta useimmat ovat tulleet hyviksi myyjiksi kokemuksen kautta. Myyntityötä on mahdotonta oppia pelkän teorian avulla. Asiakaskohtaamisiakin voi harjoitella, mutta oman kokemuksen perusteella uskallan sanoa, että eniten kehitystä myyjänä tapahtuu oikeiden myyntitilanteiden kautta.

Myyminen vaatii muun muassa luovuutta, asiakasymmärrystä ja vuorovaikutustaitoja. Koko ajan tapahtuu myyntiä, oli se sitten imagon myymistä tai konkreettisen tuotteen myyntiä. Imagon myyminen tapahtuu heti asiakkaan kohtaamisen yhteydessä. Ensivaikutelman on oltava hyvä, sillä se, millaiseksi ihmiseksi asiakas mieltää myyjän vaikuttaa ostopäätökseen. Usein kuulen sanonnan ”asiakas on asiakas vasta toisen ostoskerran jälkeen”. Kun asiakas ottaa yhteyden toisen kerran ostoaikeissa, tiedetään myynnin onnistuneen edellisellä kerralla.

Jokainen löytää kokemuksen kautta omat vahvuutensa ja ominaisuutensa myyjänä. Tähän meille on tulossa nyt erinomaista käytännön treeniä myyntikilpailumme ansiosta. Antoisaa ja opettavaista on ollut se, että olemme päässeet reagoimaan nopeasti erilaisiin tilanteisiin heittäytymällä mukaan.

Meille annetaan paljon vastuuta ja odotukset ovat korkealla. Se lisää aloittelijan kengissä olevan myyjän itsevarmuutta. Meillä on loistavat mahdollisuudet oppia tämänlaisen konkreettisen työn kautta loistaviksi myyjiksi. Tällä hetkellä itse odotan, että siirrymme kunnolla BisnesAkatemiaan ja jakaudumme osuuskuntiin pyörittämään omaa osuuskuntaamme. Matka menestyväksi myyjäksi on siis vielä aluillaan, mutta olemme jo ottaneet haasteen vastaan.

 

Niklas Fagerlund ja Onni Orelma

Kirjoittajat ovat bisnesstarttilaisia eli Salon BisnesAkatemian koulutusohjelmassa aloittaneita.

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kommentit
Arkistot
RSS SSS.fi uutisia