Monipuolista hikoilua

Syksy ja alkutalvi on monessa mielessä mukavaa aikaa liikunnallisesti. Kun juoksutavoitteet on saavutettu, voi taas hyvillä mielin lähteä rakentamaan peruskuntoa seuraavaan vuoteen.

Syksyisin olen liikkunut aina hyvin monipuolisesti. Esimerkiksi viime viikolla lajivalikoimassa oli kevyttä juoksua, reipasta kävelyä, metsävaellus, uinti, kotikuntopiiri ja pari kertaa punttisali.

Mielestäni tärkeintä syksyllä on, että matalatehoista peruskestävyysliikuntaa tulee tehtyä paljon. Juoksua läheskään kaiken ei tarvitse olla, kun seuraavat tavoitteet juoksurintamalla ovat kuitenkin vielä lähes puolen vuoden päässä.

Parhaimmillaan 30 päivän saldonani onkin tämän syksyn aikana ollut 42 tuntia liikuntaa – siis lähes 1,5 tuntia päivässä. Loka–marraskuussa minulla oli 26 päivän putki, jonka aikana harrastin liikuntaa päivittäin vähintään puoli tuntia.

Peruskestävyyden lisäksi toinen painopistealue syksyllä on lihaskunto. Lihaskuntoharjoittelua tulee tehtyä salilla tai kotona 1–3 kertaa viikossa. Parin kuukauden jälkeen huomaa jo selvästi, että voimataso on parantunut.

Punttisalille mennessä alku- ja loppuverryttelyt hoituvat mukavasti juosten. Tunnin salitreenin yhteydessä saa sillä tavalla tehtyä myös 5–6 kilometrin lenkin.

Salilla treenaan mielelläni koko kroppaa, vaikka ylävartalon lihaksista onkin kestävyysjuoksulle oikeastaan pelkkää haittaa. Onneksi tällaisen kuntohölkkäilijän ei tarvitse niin tarkkaan miettiä mistä on hyötyä ja mistä ei. Pääasia, että liikkuminen tuntuu hyvältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot
RSS SSS.fi uutisia