3000 metriä Cooperissa

Viikko sitten inspiroiduin kokeilemaan Cooperin testiä. Poika oli omissa harjoituksissaan Salohallissa, ja ajattelin tehdä oman lenkin sillä aikaa. Kotoa lähtiessä heitin autoon mukaan piikkarit, kun ajattelin, että Cooperiakin voisi koettaa.

Tein alkuun noin 11 kilometrin mittaisen hölkkä-kävelylenkin. Kun aikaa pojan harjoitusten päättymiseen oli vielä sopivasti, menin keskuskentälle ja löin piikkarit jalkaan.

Lähdin juoksemaan tavoitteena 3000 metrin ylitys. Kierrokset taittuivatkin varsin tasaisesti 1,34–1,37. Viimeiset 200 metriä juoksin niin kovaa kuin pystyin. 12 minuuttia täyttyi 3025 metrin kohdalla.

Tulokseen täytyy olla tyytyväinen. Taulukoiden mukaan 3000 metrin ylitys tarkoittaa erinomaista kuntoa jokaisessa ikäryhmässä.

Kuntojuoksijoiden saati sitten kilpaurheilijoiden keskuudessa 3000 metrin ylitys ei kuitenkaan ole mikään erikoinen saavutus. Lisäksi Cooperin testi mittaa vain yhtä kunnon osa-aluetta eli maksimikestävyyttä.

Mielenkiintoista oli, että maksimisykkeeni muuttui kertaheitolla täysin uusiin lukemiin. Olin kuvitellut, että se on 183. Siihen se on viime vuosina noussut hölkkäkilpailujen loppukireissä.

Nyt maksimisykkeeksi tärähti 191. Kun katsoin sykekäyrää, se nousi tasaisesti viimeisen 200 metrin aikana ja päättyi maksimiin. Mistään yksittäisestä mittarivirheestä tai rytmihäiriöstä ei siis ollut kysymys.

Yksi uusi aluevaltaus tuli siis tehtyä. Edellinen Cooperin ennätykseni oli 2991 metriä monen vuoden takaa. Lieneekö 3100 metriä joskus mahdollinen, vai alkaako ikäkin jo asettaa omia rajoituksiaan kehittymiselle?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot
RSS SSS.fi uutisia