Kilpurista tuli sinkula

vaijeri

Kaunis lauantaipäivä sopi mainiosti palauttavalle 40 kilometrin pyörälenkille. Suuntasin maantiepyörän Muurlaan, jossa pieni vastatuuli ja mäkinen maasto nostivat sykettä mukavasti.

Lenkki sujui suunnitelmien mukaan, kunnes laskeuduin Muurlasta lasitehtaan mäkeä kohti 110-tien risteystä. Pudotin vaihteita alas, ja tietä ylittäessä kuului pahaenteinen naks, ja vaihdevivun painallukset eivät johtaneet enää mihinkään.

Pyörä tien sivuun, ja nopea vilkaisu varmisti ensiarvion oikeaksi: takavaihdetta ohjaava vaijeri oli katkennut. Maantiepyörässä tämä tarkoittaa sitä, että vaihde jämähtää kaikkein suurimmalle (siis pienimmälle takarattaalle), kun vaijerissa ei ole enää jännitystä.

Katkennutta vaijeria ei tien päällä korjata. Oli siis pikaisen tilannearvion paikka. Reitti oli tasan puolivälissä, ja loppumatkaa Inkereen kautta jäljellä 20 kilometriä. Huoltoauton tilaaminen olisi ollut löysä ratkaisu, joten se vaihtoehto jäi pois. Lyhin reitti takaisin Saloon olisi 110-tie, matkaa reilut 10 kilometriä. Hieman mietitytti pitkä mäkiosuus, joka raskaalla vaihteella olisi ollut hieman hankala.

Päätin jatkaa alkuperäisen suunnitelman mukaista reittiä. Käytännössä alla oli siis sinkulaksi muuttunut maantiepyörä, ja se ainoa vaihde oli vielä kohtuullisen raskas. Ylämäet ajettiin putkelta, mutta tasaisella mentiin lujaa. Kadenssista oli pakko tinkiä, raskaalla vaihteella survominen varsinkaan ylämäissä ei todellakaan ollut mitään kevyttä pyöritystä.

Tutulla reitillä tuli yllättävän monta pientä ylämäkeä vastaan, joihin aiemmin ei ollut kiinnittänyt mitään huomiota.

Loppumatka Inkereeltä Saloon tultiin todella lujaa. Keskinopeus vaihteli 35-40 kilometrin tuntumassa koko matkan. Tasamaalla mentiin isolla eturattaalla ja mäkiosuudet pienellä.

Perillä mittarin tarkistus kertoi yllättävän lopputuloksen. Vaikka tarkoituksena oli ajaa palauttava lenkki, ja alkupuolisko menikin rauhallisesti, lopputuloksena oli kuitenkin kesän ennätysaika.

Mihin niitä vaihteita tarvitaan?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot
RSS SSS.fi uutisia