Tasmaniassa teimme lumiukon ja nautimme maailman yhdestä kauneimmasta hiekkarannasta

Lähdin kanadalaisen vaihtarin Meganin kanssa pidennetyksi viikonlopuksi Tasmaniaan kesäkuun puolessa välissä. Tasmania on yksi Australian osavaltioista, vaikka monet australialaiset eivät näin ”tunne”. Tämä johtuu varmasti siitä, että Tasmania on oma saarensa aivan Australian eteläpuolella, Melbournesta puolentoista tunnin lentomatkan päässä.

Lähdimme matkaan loppujen lopuksi aivan kahdestaan, lensimme Melbournesta Tasmanian pääkaupunkiin Hobartiin ja suunnistimme kaupungin keskustassa sijaitsevaan asuntoomme. Kaikki sujui loistavasti, ja neljän päivän visiittimme oli oikein antoisa!

Näimme muutaman päivän aikana Hobartin keskustaa sekä lauantaisin olevan Salamanca Marketin, joka on siis jokaviikkoinen suuri markkinatapahtuma Hobartin sataman läheisyydessä.

Heti pikkulomamme alkajaisiksi kävimme varmasti Australian kuuluisimmassa suklaatehtaassa, Cadburyn tehtaassa. Kuulimme pienen esittelyn siitä, kuinka suklaa saadaan sademetsistä kaupan hyllyille – ja vietimme hyvän tovin tehtaanmyymälässä puntaroimassa mitä sitä ostaisi kotiin viemisiksi.

Kävimme yhtenä iltapäivänä bussiretkellä Mt. Wellingtonilla, joka on vuori noin 30 minuutin ajomatkan päässä keskustasta. Vuorelta näki koko kaupungin ja meren, ja näimme myös lunta! Meille kahdelle lumen näkeminen ei ollut suurikaan ihme, toisin kuin taiwanilaisille tai kiinalaisille. Näytimme myös kuinka lumiukkoja tehdään!
IMG_7042IMG_7044IMG_7091

Lauantai-iltana tapahtui jotain, mitä olin odottanut koko Australiassa olleeni ajan – vierailu MONAan, eli vanhan ja uuden taiteen museoon (Museum of Old and New Art). Museon omistaja on hobartilainen mies ja museo on suurin yksityisen henkilön rahoittama museo Australiassa. Tänä lauantai-iltana museossa avattiin uusi näyttely, joten pääsimme sinne ilmaiseksi! MONAan pääsee näppärästi Hobartin satamasta MONAn omilla losseilla, ja matka kestää noin 20minuuttia. Nautin käynnistä, vaikka jotkin taideteokset herättivät kysymyksiä jos toisiakin.
IMG_7249Kuvankaappaus 2015-8-12 kello 18.10.45Kuvankaappaus 2015-8-12 kello 18.11.04

Varasimme viimeiselle päivällemme päiväretken yhteen Australian tunnetuimmista kansallispuistoista, Freycinetin kansallispuistoon. Lähdimme sinne pikkubussilla aikaisin aamulla, sillä puistoon oli parin tunnin ajomatka. Pysähdyimme matkalla muutamalla upealla rannalla, sekä lounastauolla pikkukaupungissa, jonka nimeä en pysty muistamaan. Koko reissu huipentui kävelyyn, jonka teimme Wineglass Bay -nimiseen paikkaan. Wineglass Bay ja sen ranta ovat rankattu maailman top-rantoihin usein, ja olihan paikka todella henkeäsalpaava. Tämän jälkeen lähdimme pikkubussillamme takaisin Hobartiin, ja asunnolle päästyä menimme suoraan nukkumaan, sillä seuraavana aamuna lentomme takaisin Melbourneen lähti aikaisin aamulla.
IMG_7452IMG_7472IMG_7484IMG_7528
Wineglass Bay.
Kuvankaappaus 2015-8-12 kello 18.11.22

Itse pidin Tasmaniasta kovasti, se oli niin erilainen muuhun Australiaan verrattuna. Tapasimme myös suomalaisen rotarivaihtarin, joka oli Hobartissa vaihdossa, ja hän kertoi Tasmanian olevan todella lähellä Suomea luonnon ja lämpötilan takia. Törmäsin myös Hobartin kaduilla muutamaan suomalaisnaiseen, jotka olivat siellä lomalla. Pari sanaa vaihdoimme, ja hekin olivat tykästyneet kaupunkiin. Tämän reissun jälkeen pystyin sanomaan, että olen ollut Australian kuudessa osavaltiossa kaikista kahdeksasta!