Matkani Australian ympäri, osa 2

Moikka! Tässä kirjoituksessa Safarin toinen osa ja toinen toistaan upeampia rantoja ja suurkaupunkeja. Kuten jo edellisessä kirjoituksessa kirjoittelin, pääsimme monen hikisen tunnin sekä tuhansien kilometrien jälkeen ihanan Australian rannikolle!

Yksi suurimmista toiveistani kävi toteen toisena päivänä Queenslandissa: Isolla Valliriutalla snorklaus. Vietimme päivän snorklaillen ja sukellellen yhdellä maailman luonnonihmeistä – ja kyllä se oli aivan uskomatonta. Jotain sellaista, mitä ei ihan jokainen pääse tekemään. Muistan snorklailleeleni keskellä riuttaa ja alkaneeni vain hymyilemään. Jotain niin upeaa se oli!

Ajoimme Australian rannikkoa alas aina Sydneyyn asti, mutta ennen sitä vietimme monta upeaa päivää erilaisissa rantakaupungeissa. Lähdimme sivistystä pakoon Great Keppel Island -nimiselle saarelle ja vietimme siellä neljä päivää tehden juuri sitä mitä halusimme: melomista tai auringonottoa, surffausta tai vaeltamista, nukkumista tai uusien ihmisten tapaamista. Great Keppel Island oli ehdottomasti yksi Safarin kohokohdista ainakin minulle, sillä saimme tehdä mitä vain, kunhan pysyimme saarella ja silloin oli aikaa nukkua univelat pois ja vain rentoutua monen päivän bussissa istumisen jälkeen. Meillä oli vain yksi suunniteltu ohjelma koko neljälle päivälle, talent show. Kaikkien vaihtareiden oli pakko esiintyä yksin tai kavereiden kanssa ja saimmekin nähdä uusia puolia jokaisesta! Voiton vei taiwanilaistyttö, joka piti ihanan ja tunteitaherättävän puheen siitä, kuinka kaikki on mahdollista, muiden mielipiteistä välittämättä. Tuli tippa linssiin itse kullekin!

Great Keppel Islandin jälkeen ajoimme muutaman sataa kilometriä alas Gold Coastille, joka on tunnettu rannoista sekä pilvenpiirtäjistä aivan rannan lomassa. Kävimme parin päivän visiittimme aikana Movie World -teemapuistossa sekä nautimme karavaanarialueemme hulppeasta kylpylästä! Kävimme myös tekemässä pakolliset tuliaisshoppailut kuuluisassa Surfers Paradisessa.

Seuraavana etappinamme oli Sydney, mutta sinne oli vielä parin päivän matka. Pysähdyimme matkalla Coffs Harbouriin surffikaupungissa nimeltä Byron Bay. Byron Bay on pohjoisesta tultaessa ensimmäinen suurempi kaupunki osavaltiossa nimeltä New South Wales. Vaikka Byron Bay onkin tunnettu surffareistaan, on se myös tunnettu Australian huumepääkaupunkina. Vietimme täällä muutaman tunnin, käyden lounastamassa ihanissa pikkukahviloissa ja ilmaisen langattoman netin perässä juosten. Saman päivän aikana pääsimme viimeiseen määränpäähämme ennen Sydneytä – Coffs Harbouriin. Kaupunki on tunnettu suuresta banaanista, joka on banaanin muotoinen ja värinen rakennus jossa myydän, yllätys yllätys, banaaneja! Coffs Harbourissa ajetaan myös vuosittainen rallin MM-osakilpailu. Pääsimme karavaanialueelle kun oli jo pimeää, pystytimme teltat ja sitten taivas repesi ensimmäistä kertaa Safarin aikana. Ja vettä satoi koko yön.

Aamulla aikainen herätys ja märät teltat bussiin, sillä tänään oli määränpäänä Sydney! Muutama hassu tunti bussissa ja näimme Sydneyn oopperatalon bussin ikkunoista! Muutama riemunkiljahdus ja ensimmäiset kuvat tästä yhdestä maailman suurimmasta maamerkistä. Meillä ei Sydneyn vierailulle ollut hirveästi ohjelmaa, risteily oopperatalon edustalla sekä hieno buffet-illallinen Sydneyn näköalatornissa. Kävimme ainoina suomalaisina Ellan kanssa moikkaamassa kahta suomalaista rotarivaihtaria ja otimme selfien Marimekon liikkeen edustalla.

Viimeisenä päivänä oli aika sanoa hyvästit Queenslandin vaihtareille, sillä he eivät matkanneet takasin Victoriaan, vaan hyppäsivät lentokoneeseen takasin lämpöön, kun taas me muut istuimme bussissa taas kerran koko päivän haikein mielin, sillä upeat kolme viikkoa olivat nyt ohi. Vaikka todellisuudessa Safari jatkuu vielä tänäkin päivänä sosiaalisessa mediassa lähetettyjen kuvien ja hauskojen viestien ansiosta.

Pääsimme takasin Melbournen maaperälle iltakuuden maissa, 12 tunnin matkustamisen jälkeen, mutta minulla oli vielä 6 tuntia matkaa yöpaikkaani, en nimittäin mennyt takaisin Colaciin vaan Ellan luo Naracoorteen, muutaman tunnin ajomatkan päähän Colacista.

Tutustuin Safarilla aivan upeisiin ihmisiin, ja vaikka olimme tunteneet vasta muutaman viikon, olimme kaikki yhtä suurta perhettä. Onhan se totta, ettei kukaan ymmärrä vaihtaria paremmin kuin toinen vaihtari. Vaihdoimme pinssejä ja puhelinnumeroita, lippuja ja Instagram–nimimerkkejä. Nyt minulla on yösija yli kymmenessä maassa, joissain maissa jopa kuusi eri paikkaa. Ja olen varma siitä, että jossain vaiheessa elämääni aion vierailla kaikissa niissä!

IMG_5288// <![CDATA[
// ]]>PICT0053PICT0065PICT0100PICT0221PICT0270PICT0371

Great Barrier Reef // Iso valliriuttaIMG_5469IMG_5607IMG_5612IMG_5645IMG_5757IMG_5822IMG_5823IMG_5896IMG_6056