Mini Safari – yksi upeimmista kokemuksistani!

Olin jokunen aika sitten muutaman Rotaryklubin järjestämällä Mini Safari -nimisellä reissulla. Reissu kesti 8 päivää ja näiden kahdeksan päivän aikana ehdimme nähdä todella paljon upeaa luontoa, tutustuimme muihin tämän piirin vaihtareihin paremmin ja pidimme hauskaa!

Ensimmäiset kaksi päivää vietimme kaupungissa nimeltä Mt. Gambier. Kaupunki on aivan kahden osavaltion (South Australia ja Victoria, jossa minä asun) rajalla, joten pääsin tällä reissulla käymässä eri osavaltion puolellakin. Näiden kahden päivän aikana kävimme lounastamassa kauniin järven rannalla, maastoautoilemassa aavikolla sekä meren rannassa, kiipesimme dyyneille, vierailimme villieläinpuistoissa, otimme kuvia kuuluisan Blue Lake:n vieressä, olimme kanoottiajeluilla ja osallistuimme kaupungin Rotary-kokoukseen.

Ensimmäisinä päivinä sää ei ollu mikään paras mahdollinen, mutta sehän ei innokkaita vaihto-oppilaita hidasta! Otin tämän kuvan meren rannasta, mutta selkäni takana oli kuiva aavikko. Australialainen luonto jaksaa ihmetyttää edelleen!
Blue Lake, Mt. Gambier, South Australia
Pakolliset kuvat lippujen kanssa! Suomen lippua ei tällä kerralla ollut mukana.
Koala puussa bongattu!
Samalla reissulla näimme myös kenguruita ja muutaman emun.

Mt. Gambierilta lähdimme kohti Portlandia, jossa vietimme yhden päivän. Portland on rantakapunki, jossa asuu noin 10 000 ihmistä. Kävimme merimuseossa katsomassa valtavan valaan luurankoa sekä vierailimme yhdellä lastausaluksella. Söimme lounasta ihanan tunnelmallisessa kahvilassa, ja lähdimme pienellä porukalla rannalle ihmettelemään merta ja sen rentouttavaa ääntä. Reissulla oli mukana toinen suomalainen vaihtari Ella, ja hänen kanssaan ihmettelimme, miten tammikuussa voimme seistä meren rannalla varpaat hiekassa ja nauttia lämmöstä. Kävimme päivän lopussa Portlandin Rotaryklubin kokouksessa esittäytymässa ja yövyimme paikallisissa host-perheissä.
Iloiset vaihtarit lippujen kanssa! Kuvassa Astrid Tanskasta ja Johanna Ranskasta.
Illan Rotarykokous päättyi kutakuinkin näin.
Illalla ennen host-perheisiin menoa kävimme tanskalaisen vaihtarin Sofien sekä meidän host-äitimme kanssa muutamalla näköalapaikalla. Kuvassa ”blow holes”.

Seuraavana päivänä matka jatkui kohti Warrnambool -nimistä kaupunkia, joka on sekin noin 33 000 asukkaan rantakaupunki. Warrnamboolista pääsee helposti omaan kaupunkiini junalla vähän päälle tunnissa. Vietimme täällä neljä päivää.
Ensimmäisenä päivänä oli vuorossa shoppailua välietapissa Port Fairyssä. Olimme täällä muutaman tunnin ennen kuin jatkoimme matkaamme määränpäähämme Warrnambooliin. Bongasimme muutamat krokotiilit sekä käärmet ja liskot yhdellä puistoaukealla ja pääsimme muutaman kaverin kanssa pitämään niitä sylissä. Saavuimme illalla Warrnambooliin ja vietimme illan omien host-perheidemme kanssa, itse yövyin samassa talossa Ellan kanssa.

Toisenä päivänä oli vuorossa lisää shoppailua tai vastakohtaisesti muuten vain kävelyä ympäri kaupunkia. Osallistuimme taas Rotarykokoukseen, jonka päätähtinä olimmekin me vaihtarit! Kyselimme kysymyksiä omista kotimaistamme ja kerroimme vuosiemme kulusta. Iltäpäivästä bussi lähti taas kohti Port Fairya, jossa ohjelmassa oli veneilyä ja veneen perässä olevassa donitsissa roikkumista! Aivan mahtavaa, itse en tosin kameraani sinne veneeseen tietyistä syistä kantanut!

Kolmantena päivänä bussi starttasi aikaisin aamulla ja määränpäänämme oli Woolsthorpe ja siellä oleva ampumarata. Vietimme siellä koko päivän ampuen pienemmillä ja vähän suuremmillakin aseilla.

Kuvassa selvät voittajat, Lucien Sveitsistä ja Alexis Ranskasta.

Illalla oli vuorossa allasbileet paikallisten Rotareiden luona.

Perjantaina, eli viimeisenä kokonaisena päivänä ahtauduimme jälleen pikkubussiin ja lähdimme köröttelemään Great Ocean Roadia pitkin pysähtyen erilaisilla näköalapaikoilla ja rannoilla.
Kuvassa Sveitsi, Suomi, Australia, Kanada, Tanska, Brasilia, Suomi, Tanska, Saksa, Brasilia ja Chile. Kuvasta puuttuu muutamat karkuteillä olleet.
Port Cambell
Port Cambellin uimaranta
Kuuluisia kivirykelmia Great Ocean Roadin varrella.
Loch Ard Gorge, josta itse käytimme nimitystä ”Maanpäällinen paratiisi”

Yllänäkyvässä kuvassa kuuluisat 12 apostolia, joista on enää jäljellä vaivaiset kuusi.

Tämä viikko oli yksi upeimmista viikoista elämässäni, ja sain jakaa sen upeiden ystävieni kanssa ympäri maailman. Mahtava tapa viettää onnistunut kesäloma!