Tendinoosi

SONY DSCTänään tulee kuluneeksi kuusi viikkoa akilleksen kipeytymisestä. Sen kunniaksi kävin akillesjännespesialistin pakeilla.

Diagnoosi oli tendinoosi, eräänlainen akillesjänteen muutostila. Huonot uutiset ovat, että se on huono ja hidas parantumaan, eikä siihen ole lääkettä. Vaivaan voivat auttaa niin sanotut eksentriset harjoitteet, joissa jännettä samaan aikaan venytetään ja kuormitetaan päkiä portaiden reunalla.

Hyvät uutiset ovat, että vaiva ei parane lepäämällä, vaan liikunta on suositeltavaa. Juosta saa niin paljon kuin kipu antaa periksi. Jos kipu on kovaa, pitää tehdä korvaavia harjoituksia.

Yleensähän kaava on lenkille lähtiessä se, että lenkin alussa akilles on kipeä, mutta kipu vähenee vähitellen. Toisaalta se voi alkaa uudelleen lenkin loppupuolella.

Teen eksentrisiä harjoitteita kuusi viikkoa, ja aloitan saman tien lenkkeilyn uudelleen. Nyt olen tehnyt 0–2 lenkkiä viikossa.

Juoksukunto on rapistunut niin, että peruslenkillä kilometrivauhti on noin 40 sekuntia hitaampaa kuin hyvässä kunnossa ollessa. Nyt ei tarvitse toisaalta vauhtia ollakaan, kun tämä syksy on jo kisailuja ajatellen mennyttä. Sen sijaan pitää luoda peruskestävyyspohjaa ensi kaudelle, jolloin toivottavasti pääsen taas repimään itsestäni kunnolla tehoja.

Jos akillesvaiva ei häivy ja kipu alkaa rajoittaa harrastamista liikaa, on viimeinen vaihtoehto leikkaus. Sitä en kuitenkaan vielä halua ajatella. Katsotaan nyt rauhassa nämä viikot ja harrastetaan.

2 Responses to Tendinoosi

  • zemii, zemii ja vielä kerran zemii.

    • Kiitos. Tällä viikolla olen juossut jo 24 kilometriä. Ei suurempia ongelmia. Pitkän juoksutauon jälkeen syke pomppii kylläkin korkealla, vaikka vauhti on hidas. Mutta kyllä tämä tästä.

Arkistot
RSS SSS.fi uutisia